Ahad, 4 Mei 2014

TEORI DAN PROSES MEMBACA

Membaca merupakan satu proses membina jambatan antara maklumat yang terdapat pada permukaan bertulis dengan maklumat yang terkandung dalam pemikiran pembaca. Proses membaca hanya diketahui selepas 3 suku abad yang lalu. Pelbagai teori telah ditemui pada sekitar awal abad ke-20, khususnya dalam bidang pendidikan yang berkaitan dengan proses membaca dan menguasai maklumat satu proses kognitif, iitu satu proses yang menggunakan minda bagi mendapat makna dari bahan yang bercetak. Pembaca ialah seorang penyelesai masalah aktif yang cuba mengenalpasti bentuk huruf, ilustrasi, format dan bentuk teks yang dibaca (pada peringkat visual atau peringkat dekoding). Di samping itu mereka cuba mengaitkan antara huruf dan bunyi (fonologi), dan mencari serta mengkaji struktur teks berdasarkan pengalaman bahasa mereka (sintaks). Akhir sekali mereka akan cuba mencari makna di sebalik permukaan bercetak berlandaskan pengalaman latar atau skema yang mereka punyai (semantik). Seseorang yang membaca akan menggunakaan tiga sistem kiu sama ada secara  “bottom-up” ataupun “top-down”. Tiga sistem kiu tersebut ialah:
• Kiu grafik – huruf-huruf yang tertulis
• Kiu sintaktik – struktur bahasa
• Kiu semantik – makna

       Terdapat beberapa teori proses membaca yang dapat dilihat di sini. Antaranya ialah:
1. Teori Ahli Sains Kognitif
v  Kajian berkaitan minda dan kecerdikan manusia.
v Ia merangkumi bdiangh falsafah, psikologi, kepintaran artifical, sains saraf (neuroscience), linguistik dan antropologi.
v  Semua bidang ini digabungkan bagi mengetahui bagaimana manusia memperoleh kecerdikan menerusi fungsi otak.

2. Teori Psikologi
v  Teori behaviourisme, iaitu proses pembentukan tabiat atau kebiasaan melalui hubungan antara rangsangan dengan tindak balas.
v  Model ini boleh diaplikasikan kepada penguasaan kemahiran membaca dan mendapatkan makna daripada perkataan atau frasa yang telah dibaca. Teori ini juga menyatakan bahawa kemahiran membaca akan bertambah baik sekiranya proses membaca tersebut dibuat secara berulang-kali.

3. Teori Linguistik
v  Teori bahasa yang menyatakan bahawa kanak-kanak menggunakan kebolehan berbahasa sejak daripada lahir untuk mendapatkan pengetahuan yang lebih daripada persekitarannya.
v  Membaca merupakan proses psikolinguistik yang memperlihatkan makna pembacaan dapat diperoleh melalui media linguistik.
v  Membaca adalah proses untuk mendapatkan makna pada tahap yang lebih mendalam dan bukan hanya terhad kepada proses menyusun huruf sehingga menjadi perkataan atau rangkai kata kepada ayat.

Terdapat beberapa proses yang perlu dilalui dalam proses membaca. Antaranya ialah:
1. Proses mengenal simbol
Ø  Pancaindera penglihatan adalah penting dalam proses mengenal huruf sebagai    simbol ketika aktiviti membaca dijalankan.
Ø  Penulis mempunyai idea, maklumat, pesanan atau pengajaran yang ingin  disampaikan menerusi simbol bertulis.
Ø  Idea ini ditukarkan kepada bentuk simbol huruf atau dikenali sebagai proses mengenkod .

2. Proses memecahkan kod
Ø  Proses memecah kod atau mendekod ini berlaku apabila pembaca dapat mengenal pasti jenis simbol yang dicatat pada permukaan bertulis, sama ada bentuk huruf, format penulisan, dan bahasa yang digunakan. Sekiranya pembaca tidak dapat memecah kod ini, maka aktiviti membaca akan terhenti dan pembaca tidak dapat meneruskan langkah seterusnya.

3. Proses transisi
Ø  Proses ini merupakan proses transisi antara pemikiran penulis dengan pemikiran pembaca. (Interaksi antara penulis dan pembaca).
Ø Penulis tidak menetapkan makna bagi bahan yang dihasilkannya,tetapi meletakkan tanggungjawab mencari makna kepada pembaca.
Ø  Terpulang kepada pembaca untuk membuat tafsiran terhadap bahan yang dibacanya.
Ø  Pembaca yang aktif ialah pembaca yang dapat memberikan respons kepada bahan yang dihasilkan penulis berlandaskan keperluan pembaca.
Ø  Pembaca membaca dengan pelbagai tujuan dan fungsi.
ØRosenblatt memperkenalkan konsep eferen dan estetik dalam membaca. Konsep ini sangat penting bagi menentukan fungsi membaca.


Model dalam Pengajaran Membaca

Proses “Bottom-up”
          Proses membaca boleh dikaitkan dengan proses memperolehi maklumat dan manfaat daripada bahan yang dibaca. Terdapat dua cara proses ini boleh berlaku, iaitu pertama sekali adalah dengan mengenalpasti terlebih dahulu huruf-huruf yang terdapat di permukaan bertulis, sama ada huruf tersebut dalam bentuk ortografi yang paling banyak digunakan oleh pelbagai bahasa di dunia masa kini seperti bentuk huruf roman (tulisan rumi) dan bentuk huruf arab (tulisan jawi). Huruf-huruf ini kemudiannya digabungkan dalam satu sistem ejaan yang digunakan dalam sesuatu bahasa. Sebagai contohnya dalam bahasa Melayu, huruf-huruf roman ini disusun atur dalam satu sistem ejaan yang berstruktur sehingga dapat mewakili bunyi-bunyi perkataan dalam bahasa ini. Dari kumpulan perkataan ini, pembaca akan terus memperoleh makna daripada ayat yang terbentuk dari kumpulan perkataan tersebut. Dari ayat terbina pula perenggan yang memberikan maksud secara berwacana kepada pembaca. Proses ini menjadi lengkap apabila pembaca memperoleh maklumat yang lengkap daripada bahan yang dibacanya. Rajah di bawah menunjukkan bagaimana proses membaca menggunakan model ‘Bottom-up’.


Proses “Top-down”
          Proses kedua ialah proses ‘Top-down’. Bagi melaksanakan proses ini, Pembaca hanya perlu memahami bahan bacaannya secara keseluruhan terlebih dahulu. Setelah memahami maksud petikan secara keseluruhan, barulah pembaca membuat perincian maksud perenggan yang berbeza dan kemudiannya mencerakinkan ayat-ayat yang terdapat pada setiap perenggan sekiranya perlu. Mendapatkan maklumat secara menyeluruh adalah diutamakan dalam proses ini. Kaitan model ‘Top-down’ dengan proses pengajaran dan pembelajaran adalah berasaskan teori Pembelajaran Linguistik. Teori ini menegaskan bahawa makna tidak terdapat pada teks, tetapi terdapat dalam diri pembaca. Maksud petikan secara keseluruhan adalah lebih utama daripada perkataan yang dipaparkan dalam bahan bacaan. Membaca melibatkan kiu bahasa iaitu grafonik, sintaksis dan semantik. Teori ini juga berpendapat bunyi atau fonik setiap patah perkataan tidak perlu dikuasai secara terperinci kerana membaca adalah satu proses membina makna dan bukan sebutan semata-mata.



3 ulasan:

  1. Tahniah diucapkan kerana dah membina blog cantik ini, semoga berguna kepada sesiapa yang memerlukan maklumat tentang keterampilan membaca.

    BalasPadam
  2. Terima kasih, Dr. Makmur. InsyaAllah, diharapkan blog ini bermanfaat untuk semua. Kami akan cuba untuk memperbaiki blog ini dari semasa ke semasa.

    BalasPadam
  3. terima kasih andi dan dr.

    BalasPadam