Isnin, 5 Mei 2014

DEFINISI MEMBACA

Membaca banyak didefinisikan oleh pelbagai tokoh yang terkemuka dan tidak asing lagi yang sangat terkenal di mata dunia. Antarnya ialah Harris & Sippay, 1980 mendefiniskan mambaca itu ialah merupakan satu proses yang memperoleh tafsiran yang bermakna ke atas lambang-lambang bercetak dan bertulis. Harris & Sippay ini menegaskan lagi definisi mereka dengan menyatakan bahawa seseorang perlu mahir dalam pembacaan lambang-lambang yang bercetak yang bertujuan untuk memberi makna terhadap lambang-lambang tersebut menerusi pembacaan. Menurut definisi Harris & Sippay lagi ini dapat membuktikan seseorang itu ‘celik huruf’ atau ‘buta huruf’. Sehingga kini definisi membaca menurut Harris & Sippay diguna pakai. Hal ini kerana seseorang yang dapat membezakan antara lambang yang bertulis dalam sesuatu bentuk tulisan tertentu dan lambang yang bukan bertulis, iaitu dalam bentuk lukisan bagi mengungkapkan sesuatu objek atau konsep tertentu. Sebagai contohnya, jika kita dapat lihat menerusi aksara China, Korea, dan Jepun menggunakan sistem tulisan dengan lambang lukisan yang mewakili sesuatu objek atau konsep yang ingin disampaikan menerusi tulisan. Sehingga ke hari ini aksara negera seperti masih lagi menggunakan lambang dalam lukisan.

          Perlakuan membaca ialah mewujudkan interaksi antara penyampaian idea penulis dengan tanggapan yang dibuat oleh pembaca (Smith & Johnson, 1980). Jadi untuk memudahkan lagi pemahaman tentang definisi membaca ini menurut Smith & Johnson, 1980 ini ialah salah satu proses komunikasi antara pembaca dengan penulis. Apa yang dikatakan ialah proses komunikasi ialah pembaca itu harus memahami apa yang ditulis oleh penulis terhadap bahan bacaan yang dibaca jadi secara tidak langsung wujud komunikasi dua hala walaupun penulis tidak wujud di hadapan penulis. Keupayaan membaca ini sama dengan keupayaan membuat tanggapan terhadap perkara ayau cerita yang dimaksudkan oleh penulis kerana jika seseorang itu berjaya mempunyai keupayaan terhadap membaca maka pembaca itu sudah mencapai tahap yang tinggi dalam pembacaan. Pembaca juga harus memberi makna terhadap apa yang apa yang telah dibaca yang dianggap sangat penting kerana untuk mengetahui sama ada seseorang itu mahir dalam membaca atau tidak mahir kerana jika seseorang masih lagi tidak dapat memberikan makna terhadap bahan yang dibaca maka masih lagi dianggap belum tahu membaca secara keseluruhan. Mungkin dalam kalangan kita boleh membaca tapi tidak ramai yang dapat memberi makna terhadap bahan yang dibaca. Sebagai contohnya, kanak-kanak ada dalam kalangan mereka yang pandai membaca tetapi belum tentu dapat memberikan makna terhadap bahan yang dibaca oleh beliau. Begitulah juga mengikut definsi iaitu seseorang yang tahu membaca tetapi tidak dapat memberikan makna terhadap bahan tersebut.

          Goodman, 1973 pula memberi definisi berbeza daripada definisi Harris & Sippay dan Smith & Johnson. Membaca adalah proses psikolinguistik yang bermula daripada pembaca mengamati perkataan yang terdapat dalam teks yang dibaca sehinggalah terbentuknya makna berdasarkan pengamatan yang berlaku (Goodman, 1973). Goodman telah menjalankan satu kajian terhadap kebolehan bacaan iaitu beliau telah mengkaji sejauh mana bahan bacaan yang dapat dibaca oleh pelajar-pelajar. Menurut Goodman lagi membaca ini merupakan satu permainan teka-teki iaituu pembaca seolah-olah berteka-teki dengan bahan bacaan. Sebagai contohnya, pembaca tidak dapat mengetahui dengan lengkap ungkapan yang terdapat dalam bahan bacaan iaitu perkataan ‘house’ terdapat dalam bahan bacaan yang dibaca akan tetapi pembaca juga menemui perkataan ‘horse’ dalam bahan bacaan yang lain kedua-dua perkataan ini hampir sama bunyi yang menyebabkan pembaca berteka-teki terhadap maksud perkataan ini yang hampir sama bunyi penyebutannya akan tetapi mempunyai maksud yang berlainan.

          Selain daripada tokoh-tokoh barat yang mendefinisikan membaca ini terdapat juga tokoh-tokoh tempatan yang memberikan definisi membaca ini. Salah seorang tokoh yang tidak asing lagi ialah Safiah Othman, 1991 yang mendefiniskan membaca hampir sama dengan Smith & Johnson, 1980. Safiah Othman mendefinisikan membaca ialah selagi seseorang itu tidak mempunyai pemahaman terhadap bahan bacaan, maka belum mencapai tahap boleh membaca lagi. Hal ini kerana pemberian makna terhadap bahan bacaan itu amat penting untuk mencerminkan seseorang itu mempunyai keupayaan membaca atau berkemahiran dalam membaca. Tambah Safiah Othman lagi jika seseorang itu mempunyai masalah pembacaan selagi itu tidak mencapai tahap boleh membaca lagi. Ramai juga dalam kalangan masyarakat sekarang tidak kira kanak-kanak mahupun golongan dewasa yang pandai membaca atau boleh membaca tetapi tidak memahami makna atau maksud yang tersirat terhadap bahan bacaan itu dikira masih lagi belum mencapai tahap boleh membaca.

          Mahzan, 2003 pula menegaskan bahawa membaca ialah proses membina jambatan antara yang terdapat dipermukaan bertulis dengan apa yang terdapat diminda pembaca. Mahzan memberikan definisi seperti ini berdasarkan satu teori iaitu Teori Skema yang menyatakan bahawa seseorang yang hidup itu akan dapat mengumpul banyak maklmumat di dalam mindanya berdasarkan pengalaman yang pernah dilalui dalam hidupnya. Pengalam latar yang diperoleh oleh seseorang ini akan kekal dalam mindanya dan akan dipergunakan bagi memperkayakan lagi pengalaman yang baru. Hal ini bermaksud semakin banyak pengalaman latar yang telah dikumpulkan oleh seseorang maka semakin kaya mindanya. Kita juga pernah dengar ungkapan bahawa belajarlah daripada pengalaman yang pernah dilalui. Seperti pepatah melayu ada menyebut bahawa semakin jauh perjalanan, semakin luas pengalaman. Perjalanan yang dimaksudkan di sini ialah bukannya seseorang itu harus merantau jauh untuk mendapatkan pengalaman tetapi banyak melalui pengalaman dalam hidupnya dan pengalaman ini merupakan sesuatu pengajaran yang terbaik dalam hidup manusia. Sebagai contohnya, kita pernah jatuh dalam lubang dan ini telah membuatkan satu peristiwa yang agak malu dalam hidup kita menyebabkan kita sentiasa mengingati peristiwa ini jadi pengalaman ini sudah mengajar kita supaye berhati-hati apabila berjalan dan setiap kali terjumpa lubang kita akan ingat kepada perkara yang sama.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan